17-11-2025

Onderzoek: het meten via een digitaal toetsmodel van praktijkgerichte vaardigheden

In dit onderzoek wordt vanuit de Universiteit Twente, Cito, Oberon en Kohnstamm Instituut onderzocht of een digitaal toetsmodel ondersteunend kan zijn voor het meten van praktijkgerichte vaardigheden.

Het ministerie van OCW wil weten hoe je praktijkgerichte vaardigheden meetbaar kan maken en zodanig inzichtelijk kan krijgen dat deze in het leerlingvolgsysteem kunnen worden meegenomen.

De hoofdvraag van het onderzoek is daarom: Hoe kan een toetsmodel worden ontworpen waarmee praktijkgerichte vaardigheden op valide, betrouwbare en haalbare wijze meetbaar en toetsbaar worden gemaakt, zodat deze vaardigheden kunnen worden geïntegreerd in het bredere systeem van leerlingvolgsystemen en toetsgestuurde overgangsbeslissingen?

Onderzoeksopzet Vanuit de Universiteit Twente en Cito is een digitaal toetsmodel ontwikkeld, gebaseerd op een eerder ontworpen toetsmodel, om het leren van praktijkvaardigheden inzichtelijk mee te maken. Het toetsmodel is bedoeld voor de leerling om zichzelf formatief mee te beoordelen. De docent is ondersteunend en helpt de leerling met het goed gebruiken van het toetsmodel. In het toetsmodel zet de leerling doelen, beoordeelt of die doelen zijn behaald en vormt vervolgacties in het leren binnen een praktijkgerichte vaardigheid.

De tweede stap binnen dit onderzoek is dat er bijpassende vignetten worden ontwikkeld die kunnen worden voorgelegd aan leraren en schoolleiders. De derde stap is dat er focusgroepen worden gehouden met de leraren en schoolleiders waarin zij feedback geven op de vignetten. Daarnaast wordt aan hen gevraagd of zij denken dat een dergelijk toetsmodel bruikbaar en waardevol kan zijn binnen het onderwijs.

Lees het onderzoek